Coderen met ZIM Kids ( ZIM Kids | Teleport ) heeft op pedagogisch vlak duidelijke meerwaarde voor het onderwijs, vooral doordat het aansluit bij spelend, onderzoekend en ontwerpend leren. Hieronder de belangrijkste pedagogische opbrengsten:
Ontwikkeling van computationeel denken
problemen opdelen in stappen (decompositie)
logisch redeneren (if/then, oorzaak–gevolg)
patronen herkennen
algoritmisch denken
Dit zijn algemene denkvaardigheden die ook buiten ICT van waarde zijn (bijv. rekenen, taal en wereldoriëntatie).
Actief en constructief leren leerlingen bouwen zelf animaties en eenvoudige spellen
kennis ontstaat door experimenteren en aanpassen
Dit past bij constructivistische pedagogiek: leerlingen construeren hun eigen kennis i.p.v. die alleen te consumeren.
Differentiatie en eigenaarschap
Pedagogische meerwaarde: elk kind werkt op zijn eigen niveau en tempo, open opdrachten, ruimte voor creativiteit
leerlingen maken eigen keuzes → meer autonomie en motivatie
Dit versterkt intrinsieke motivatie (zelfdeterminatietheorie).
Leren omgaan met fouten (growth mindset)
Code werkt vaak niet meteen: fouten zijn leerzaam, niet “fout”
leerlingen leren testen, aanpassen en doorzetten
Dit bevordert een growth mindset, probleemoplossend vermogen en veerkracht.
Creativiteit en expressie combineren leerlingen beeld, beweging en interactie
coderen wordt een expressiemiddel (verhalen, spelletjes, animaties)
Pedagogisch belangrijk: creatief denken, logisch denken komen samen.
Samenwerkend leresamenwerken en uitleg geven aan elkaar, samen oplossingen bedenken Dit stimuleert taalvaardigheid, sociale vaardigheden en reflectie.
Mediawijsheid en digitaal burgerschap: begrijpen hoe digitale toepassingen zijn opgebouwd worden makers in plaats van alleen gebruikers
Pedagogisch gezien vergroot dit hun kritisch bewustzijn in een digitale samenleving.
Aansluiting bij kerndoelen en 21e-eeuwse vaardigheden
ZIM Kids ondersteunt o.a.:
probleemoplossend denken
creativiteit
digitale geletterdheid
kritisch en logisch denken
Kort samengevat:
De pedagogische meerwaarde van coderen met ZIM Kids zit niet alleen in “leren programmeren”, maar vooral in het ontwikkelen van denkvaardigheden, creativiteit, zelfstandigheid en een onderzoekende houding, op een speelse, motiverende en betekenisvolle manier.
De ed-tool meerwaarde, probleem dat het oplost is
Kinderen leren zelf webapps coderen, niet door slepen van blokjes, maar echt het toetsenbord leren goed gebruiken tijdens het creatief denkproces van programmeren.
Als je ZIM Kids ( ZIM Kids | Teleport ) ZIM webapps maken de meerwaarde vooral in het didactische niveau waarop leren plaatsvindt.
ZIM Kids Ontwerpen, creëren & probleemoplossend denken
ZIM Kids is code leren hoe een app met afbeeldingen en sprites werkt, in 2D, 3D en VR.
ZIM Kids slate maken leerlingen zelf leerobjecten (spel, quiz, animatie)
werken ze op de niveaus analyseren, creëren en evalueren (Bloom)
ZIM Kids verdiept leren i.p.v. alleen versterken.
ZIM Kids sluit de leerketen af op het hoogste cognitieve niveau.
new digital technology that I believe in is Learn Apps - mobile and e-learning apps with ZIM JavaScript Canvas Framework components - zimjs.com - ZIMjs learning apps, are becoming more important than ever to be able to create free learning apps by and for students in all languages of the world it is used, and it supports not only normal alphabeth, also Japanese writing system, Chinese characters, RTL (right-to-left) script, Turkish characters, TTS (text-to-speech), voice recognition, 3D+VR, ml5js (machine learning) and so much more!